För en tid sen var jag tvungen att rädda denna kund från en fruktansvärd färgning, vi kan kalla henne Em :) När man får in en kund som ser ut så här så funderar jag alltid hur man som frisör kan ta betalt och sen släppa iväg denne utan att fundera över om man verkligen gjort ett jobb som man kan stå för. Em har varit kund hos mig länge och besöker en vän nere i södra Sverige. Hennes vän har en tid hos frisören som hon var tvungen att avboka. Em tänker då att hon kan ta hennes tid då hon var i stort behov av en uppfräschning. Eftersom det är en populär salong belägen i en mellanstor stad tänker hon
"Hur fel kan det bli?"...
Hon vill juh inte göra något drastiskt utan klippa topparna och ge färgen en ny touch. Det får gärna vara lite ombréfärgat om det var möjligt annars fick frisören bara lägga på en toning eller så, bara det såg snyggt ut. Em har både långt och väldigt tjockt hår och hon ringer även salongen i fråga för att förvarna denne om det nu när hon tagit över sin väns tid. Detta ska inte vara några problem får hon till svar och går dit.
När frisören väl är i gång och färgar så känner Em att hon gör väldigt tjocka slingor och hon ser hur denne avslutar med att ta blekning och bara lägger lite random över håret som inte ligger i folie paketen. Hon hoppas att frisören vet vad hon gör och tänker inte ifrågasätta. Har för mig att redan efter att frisören är klar känner hon sig lite gul och inte riktigt den ton hon tänkt sig, frisören rekomenderar då ett silver schampoo... Så här långt in i historien börjar jag bli riktigt förbannad, har ju då stirrat på hennes fläckiga slingor en stund och att frisören ens har mage att rekomendera ett silverschampoo i det läget... Sen när har det hjälpt mot fläckiga gul/oranga slingor(!!!)
Hon ringer då salongen och förklarar att det känns ojämt de erbjuder sig att boka in henne för att åtgärda detta men em känner inte att hon vill åka en massa mil för att låta samma frisör göra ännu mer skada. Hon får rekomendationen att köpa en toning och de beklagar att hon är missnöjd.
Ja det är svårt för salongen att göra mer i detta skedet absolut. Hade jag varit dom så hade jag bett henne ta en bild och kanske gjort en annan bedömning. Em våndas i någon dag till och bestämmer sig för att höra av sig till mig och be om hjälp. Hon har ångest och lovar att det inte ska upprepas, jag ler och säger att hon inte behöver känna sig dum. Det är inga problem för mig bara hon går til nån som gör ett bra jobb och tar hand om henne, ibland är jag fullbokad och jag har inga problem att mina kunder går till andra. Det finns frisörer som gör super fina jobb och det är bättre att kunden frågar mig så jag kan få en chans att rekommendera någon som jag tror på men kan jag inte ge några garantier, alla kan ha en dålig dag. Sen har alla frisörer gjort en dålig slinga, det händer även den bäste men att hela håret ser ut så där är inte ok alls.
Har man inte tid att göra en korrekt ombré infärgning (som tar tid) så tacka hellre nej till kunden än att göra det slarvigt. Ingen vinner på det, ibland skäms jag för mina branschkollegor... Dessa bilder som vi tog före och efter mailades till salongen som utfört färgningen och Em fick pengarna tillbaka. Jag fick lägga 4 tim på att fixa alla lagren med dåliga slingor och försöka göra snygga övergångar från mörkt till ljust sen fick jag nyansera den icke så smakfulla gula/orangea tonen. em berätta för salonge att det tagit tid att fixa hennes hårfärg men de kunde inte förstå hur det kunde ta 4 timmar att fixa till, visst jag kunde ha gjort det snabbt och lätt för mig och bara lagt en brun färg på allt ihop men nej jag tyckte hon var värd att få den färg hon egentlige ville ha. Em har som sagt väldigt tjockt hår tar detta sin tid men gör man det bara noggrant och steg för steg så går det.
Vi kommer nog behöva göra lite små justeringar framåt men slutet gott allting gott <3
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar